Kategorie
ludzie od dostępności mini wywiad

Mini wywiad: Weronika Sobótka-Wierzchowska, Sii/HSBC

Weronika Sobótka-Wierzchowska jest specjalistką ds. dostępności i UX w Sii, na co dzień pracującą dla HSBC – jednego z największych holdingów finansowych na świecie.

Dostępnością zainteresował ją Wojtek Zając podczas programu mentorskiego Youth in Leadership 2014. Zainspirowana jego doświadczeniami ruszyła z własną firmą działającą w obszarze accessibility.

Sporo lat temu współpracowałem z HSBC w kontekście zatrudniania pracowników z niepełnosprawnościami. Jak tylko zobaczyłem, że teraz dostępność ogarnia dla nich Weronika, to wiedziałem, że musimy pogadać 😉 .

Zaczynamy!

Czym zajmujesz się na co dzień? Jak wygląda Twój zwykły dzień pracy?

Nie będę oryginalna mówiąc, że trudno opisać typowy dzień, bo takie rzadko występują 😉  Pracuję dla HSBC, gdzie pomagam tworzyć dostępne produkty. W zależności od momentu w projekcie weryfikuję „designy”, proponuję i uszczegóławiam kwestie dostępnościowe, edukuję i dyskutuję z developerami co i jak trzeba zrobić. A jak już powstaną jakieś składowe – testuję je w różnych środowiskach, z różnymi technologiami asystującymi lub projektuje/analizuje testy realizowane na zewnątrz.   

Co dla Ciebie oznacza „dostępność”?

Empatia i dbanie o możliwość korzystania z rozwiązania przez wszystkich użytkowników. I normalność – niewyrzucanie kogoś ze sklepu ze względu na to że np. nie widzi. Niezależnie, czy to sklep fizyczny, czy internetowy.

Co w temacie dostępności ostatnio zaskoczyło Cię pozytywnie lub po prostu ucieszyło?

Na początku u developerów, z którymi pracowałam słowo „accessibility” wywoływało dreszcze niepokoju i przewracanie oczami.  Ale wraz z upływem czasu, dostępność weszła im w krew do tego stopnia, że sami wyszukują i proponują świetne rozwiązania.

Cieszą mnie też pomysły inicjatyw pozapracowych np. hackathonu dostępnościowego.

Najważniejsza książka, serwis czy wydarzenie, które rozwinęły Cię w temacie dostępności to:

W sumie mam kilka inspiracji:

Twoja rada dla tych co dopiero zaczynają tworzyć Internety:

Pamiętaj żeby być miłym – tam po drugiej stronie naprawdę jest człowiek. Nie myśl WCAGiem, a doświadczeniem użytkownika. Nie wstydź się nie wiedzieć i nie bój się pytać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *