Wojtek Zając jest Lead Front-End Engineer’em. Poprzez X-Team pracuje dla Kaplan, Inc. i skupia się na dostępności w branży EdTech.
W 2006 r. stworzył serwis na temat upośledzeń wzroku i słuchu oraz opublikował pierwszy w Polsce mini kurs języka migowego w Internecie (archiwalna wersja serwisu z kursem). Widząc i czytając reakcje ludzi na ten serwis, postanowił pójść w to dalej. A że myśli globalnie, to wyszło mu naprawdę z przytupem.
Pracował m.in. z Twitterem, Fox Broadcasting Company, Riot Games. Wykonywał audyty dla startupów, korporacji, uczelni wyższych i instytucji rządowych w Wielkiej Brytanii, Australii i USA.
Jest technologicznym nomadem pracującym na zdalniaku.
Zaczynamy!
Czym zajmujesz się na co dzień? Jak wygląda Twój zwykły dzień pracy?
Jestem tech leadem i senior front-end developerem. W zespołach, które prowadzę, moje główne obowiązki oprócz rozwoju produktu to dbanie o standardy kodowania, wdrażanie dobrych praktyk oraz edukacja innych programistów w zespole.
Co dla Ciebie oznacza „dostępność”?
Czuję wewnętrzną potrzebę sprawiania, aby treści w internecie były łatwe w dostępie dla każdej osoby, niezależnie od ich poziomu sprawności, ani od urządzenia, z jakiego korzystają. To moja pasja.
Co w temacie dostępności ostatnio zaskoczyło Cię pozytywnie lub po prostu ucieszyło?
Coraz więcej narzędzi dla twórców stron internetowych (frameworków i bibliotek) ma “wbudowane” wsparcie dla dostępności i wewnętrzne zespoły, które o to dbają. Warto wspomnieć np. o pracy zespołów WordPressa i Gatsby. To cieszy!
Oprócz tego, nawet domyślny devtools wbudowany w Chrome pozwala na szybki audyt dostępności. To ekscytujące, że teraz bez wtyczek można sprawdzić kontrast kolorów lub emulować problemy ze wzrokiem.
Najważniejsza książka, serwis czy wydarzenie, które rozwinęły Cię w temacie dostępności to:
- European Accessibility Forum we Frankfurcie w 2009 – to była moja, pierwsza, dostępnościowa konferencja. Poznałem w kuluarach osoby z W3C WAI i zdałem sobie sprawę, że wszyscy tworzymy społeczność: musimy sami kontrybuować do projektów, dzielić się wiedzą, szkolić innych itp.
- Poznanie Joe Devona twórcy Global Accessibility Awareness Day (GAAD) podczas wizyty u jednego z moich klientów w Los Angeles. Stworzenie GAAD to dla mnie przykład, jak jedna osoba może spowodować “efekt kuli śnieżnej”
Twoja rada dla tych co dopiero zaczynają tworzyć Internety:
- Bądź producentem, a nie konsumentem.
- Think big. Nie ograniczaj swoich działań tylko do języka lub rynku polskiego.